Luciaspelen 2023
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
IFK LIDINGÖ
FRIIDROTT

Säkerheten kommer alltid först!


Att träna säkert är grundläggande och omfattar "allt från småknattar till veteraner". Det mesta är självklart, men det finns saker som är värda att tänka lite extra på!

Säker träning på Lidingövallen

Vi betraktar Lidingövallen som en arbetsplats för idrottare! Där ska alla kunna träna säkert med hänsyn till varandra.
Vi har aktiva som springer på banorna hög fart, upp till 40 km/h. Det är därför oerhört viktigt att tänka på att inte gå ut på banorna utan att se sig för. En kollision kan innebära skador som vi absolut vill undvika.

På banorna är man främst för löpskolning och löpning i olika former, uppvärmning, nedjogg, stretchning går utmärkt att göra på biytor.

Under hösten 2021 är det INTE tillåtet att beträda gräset på Vallen. Våren 2022 för vi beträda planen och då även kasta spjut och diskus.

I varje aktivs träningsväska

Stukningar och bristningar är alltid en risk i all form av träning (och tävling) och därför så är det en självklarhet att alla aktiva ska ha en elastisk linda i sin träningsväska. Att snabbt linda en bristning kan göra stor skillnad. Skavsårsplåster, plåster, sårtvätt och handsprit är också bra att alltid ha med sig.

Sjukvårdsväskan gör ingen nytta hemma

Alla träningsgrupper bör ha sjukvårdsväska med sig på träning. Den ska innehålla det man behöver för att ta hand om sår, bristningar, o.d.

Att träna i mörker

Att springa i mörker innebär också att man inte alltid ser underlaget tillräckligt bra. För att undvika att trampa snett eller snubbla på, t.ex. rötter kan det vara bra att först och främst välja spår där underlaget och belysningen är bra. Mörker, löpning och bilar kan vara en livsfarlig kombination. Att springa med reflexväst eller liknande är en självklarhet.

Träna ensam

Så länge allt går som man planerat är ensamträning många gånger en njutning, men vad händer om olyckan är framme och du är ensam? Ha alltid med dig mobilen så du snabbt kan komma i kontakt med någon om så behövs.

Det finns tyvärr människor som inte har goda avsikter här i livet och har man otur träffar man på en sådan när man springer ensam i skogen. Föreningen rekommenderar att man alltid är minst två när man tränar. Det är också en trygghet om man skulle skada sig - att ha någon som kan hjälpa till om oturen är framme.
 
Våra sociala medier
Antidoping och Trygg Förening
Stockholmskampen
STOLT ARRANGÖR AV
Våra partners
RF Sisu & Svensk Friidrott