Sommaridrottsskola 2022
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
IFK LIDINGÖ
FRIIDROTT

IDEELLA TRÄNARE OCH LEDARE

Det ideella engagemanget är fundamentet i vår verksamhet och mer eller mindre allt det vi gör bygger på föräldraengagemang. Ju mer föräldraengagemang desto bättre blir vi som förening. Aktiva ledare och föräldrar är grunden i att göra verksamheten rolig - ju fler desto roligare för alla!

 

Hur klubben är organiserat beskrivs mer i detalj i Organisationsdokument, under FLIKEN POLICY.

 

Junior-, senior och veteranverksamhetens träningsgrupper organiseras utifrån grengruppsspecialisering.

 

Träningsgrupperna i åldrarna 7 till cirka 17 års ålder samordnas i åldersgrupper (i de äldre grupperna är ofta åldersgrupper hopslagna) av en åldersgruppsansvarig. Åldersgruppsansvarig ingår i kommittén.

 

All sportslig verksamhet leds av sportchef (utbildning, övergripande träningsinnehåll, mängd/utveckling/progression, osv.). Sportchefen kommunicerar främst med huvudtränaren/na.

Det är viktigt att dela på på arbetet i gruppen så att det blir roligt för alla och inte en belastning!
 

ATT ORGANISERA EN TRÄNINGSGRUPP

LEDARSTABEN AKA "LAGLEDNING"

Friidrott är en individuell idrott när man tävlar, men allt annat är en laginsats! Grunden gruppen är att det finns minst en huvudtränare och minst en kontaktperson/administratör. Gruppen behöver minst en klädansvarig för att göra inköp av tävlingskläder och eventuella andra gruppbeställningar (t.ex. sponsrade kläder). Ledarstaben byggs på ideella krafter, dvs. föräldrar i träningsgruppen.

HUVUDTRÄNARE, TRÄNARE, HJÄLPTRÄNARE

Att vara huvudtränare (helst två) innebär inte att du ska göra hela jobbet själv, utan du ansvarar för att samordna träningarna och träningsinnehållet. Som huvudtränare är man sportchefens kontaktperson i träningsgruppen.

Träningsgruppen brukar komplettera med en eller ett par fasta tränare som avlastar. Tränarna turas ofta om att planera träningarna och på så sätt fördelas arbetsinsatsen mellan tränarna. Tränarna gör också upp ett schema för hjälptränare över säsongen.

När de aktiva blir äldre är det vanligt att tränarna i gruppen specialiserar sig lite där någon lär sig mer om löpning, någon om hoppgrenar, osv.

Hjälptränare är föräldrar som hjälper till på träningen så att det är tillräckligt många vuxna på plats i förhållande till barnen (räkna med 5 barn per vuxen). Hjälptränaren får uppgifter av tränarna på plats. Särskilt viktigt med hjälptränare är det i åldrarna 7 - 12 år.

Ungdomsledare (UL) är ungdomar i klubben som vill lära sig att bli tränare. UL kan anlitas till gruppen med vetskapen om att de är under utbildning och inte kommer ta något sportsligt ansvar. UL är ett komplement och är ofta värdefulla när det gäller grengruppskompetens.

ADMINISTRATÖR = KONTAKTPERSON

Administratören är kansliets kontaktperson och ansvarar i överenskommelse med tränarna för gruppens administration. Administratören är ett viktigt stöd för tränare i respektive grupps planering och informationsflödet till aktiva och deras föräldrar.

Exempel på vad administratören gör:
  • Sköta kommunikation med föräldrar och aktiva i samråd med tränarna,
  • Hålla gruppens flik på hemsidan uppdaterad,
  • Samordna med kansliet när aktiva tillkommer/slutar (hålla Sport Admin aktuellt),
  • Samordna föräldramöten vid behov tillsammans med tränarna,
  • Med stöd av tränarna fördela ansvar i föräldragruppen, som t.ex. läger eller sociala aktiviteter

Mer information:

KANSLIET OCH FÖRÄLDRARS ENGAGEMANG

 

KANSLIET

Kansliet är ett stöd till alla träningsgrupper både när det gäller det administrativa och det sportsliga. 

 

Administration

Gruppen förväntas lösa det administrativa på egen hand (närvaro, Sport Admin, mm) där kansliet hjälper till om det behövs stöd eller om något inte fungerar. Kansliet kan också vara ett bollplank i vissa frågor där kommittén inte räcker till.

 

Sportsligt

Sportchefen är ansvarig för det sportsliga och stöd till tränarna i gruppen. Sportchefen hjälper till med utbildning och om intresset finns också med att söka UL (ungdomsledare) att stötta gruppens tränare med. 

 

FÖRÄLDRARNAS ROLLER I TRÄNINGSGRUPPEN
I gruppen har alla föräldrar en roll och ju mer engagemang desto roligare blir det för alla. Det är viktigt att stötta ledarstaben i deras arbete så att deras arbetsinsats blir rimlig.

 

Delar man på arbetet i föräldragruppen så är man till stor hjälp för helheten. Alla kan alltid göra något!

 

Friidrotten kan uppfattas som svår om man inte varit friidrottare själv. För att träna barn i friidrott eller bara vara en del av gruppens verksamhet kräver inga friidrottskunskaper alls. Allt man behöver lära sig kommer med praktiken eller om man vill utbilda sig så går det också bra. Klubben har allt som behövs.

 

ROLL BESKRIVNING OMFATTNING VILKA FRIIDROTTSKUNSKAP?
Hjälptränare Stöd på träning. Uppgifter tilldelade av tränarna på plats.  1-2 ggr/månad ALLA NEJ
Tävling Föräldrar anmäler och coachar. Hjälper till med skjuts och är ledare på plats.

Cirka var 14:e

dag i snitt/aktiv

ALLA Varierar i ålder, hjälptränarskapet löser det mesta.
Socialt Stöd till ledarstaben att ordna sociala aktiviteter vid sidan av träning, vid läger, osv. Hjälper till vid föräldramöten, etc. Enstaka tillfällen ALLA NEJ
 Läger Administrationen runt läger; förstudier, bokningar, resor, logi, mm. se Lägerpolicy! Enstaka tillfällen 1-2 föräldrar NEJ
Gruppsponsring Att hitta medel genom sponsorer (finns normalt i gruppen) för att bekosta exempelvis tränings-kläder till gruppen, sociala aktiviteter, läger, mm. Löpande 1-2 föräldrar NEJ

 

 

TRÄNARSTÖD

För dig som intar tränarrollen har vi skapar lite stöd dokument för att underlätta din resa och utveckling;

Steg 1 är att kolla under klubbens tränings- och tävlingsstruktur där du finner klubbens synsätt på hur ofta och länge man skall träna-, vilket innehåll/inriktning träningen bör ha samt vilka tävlingar man skall prioritera i de olika åldrarna.

Steg 2 är när de aktiva börjar bli lite äldre, mer emot TUK, då periodisering av träningen blir aktuell. Under periodisering får du en överblick över när man skall träna vad mer exakt, hur mycket av de olika träningsmomenten samt när spikskor är aktuella att ha på sig på träningen.

Steg 3 är själva utvecklingstrappan som skall vägleda dig genom vad barnet/ungdomen skall "kunna" inom de olika grenarna i respektive ålder. Den hjälper dig att veta vilken moment inom respektive gren ni behöver öva på för att lära samt utvecklas inom den.

Steg 4 är att använda sig av vår övningsbank där det finns massvis med träningsövningar för att stärka/utveckla hela kroppen. Dessa övningar är tänkta som komplettering till grentekniksträningen och är kategoriserade/färgkodade efter hur mycket man behöver träna de moment i de olika åldrarna.


övningsbanken finns färdiga rörlighets-, löpskolnings- och styrkeprogram samt förslag på snabbhet- och uthållighetspass anpassade för olika ålder! 

 
Antidoping
Våra sociala medier
Stockholmskampen
STOLT ARRANGÖR AV
Våra partners
RF Sisu & Svensk Friidrott