Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
IFK LIDINGÖ
FRIIDROTT
Föreläsning om Kropp och Knopp

Nu har vi haft vår teorikväll om kost och kroppens utveckling för tränande ungdomar. I år var den för våra 04-05 ungdomar samt deras föräldrar som fick delta på kostdelen. 


Även i år kommer Jennie och Anja hjälpa oss med föreläsningarna. Så här summerar vi utbildningarna:


Jennie Nyenvik föreläste om om kost för tränande ungdomar . Bland det viktigaste var:

  • Ät direkt efter träning. Vänta inte tills du kommer hem . Förslag på saker att ha med till träning ”Drickyoghurt + banan”, chokladdryck eller något annat som innehåller protein och snabba kolhydrater(socker)
  • Drick mycket under hela dagen innan träning eller tom dagen innan.
  • Sikta på 5 mål mat om dagen när du tränar mycket! Spelar ingen roll när du äter vad

Kan vara bra om ni tränare tar upp detta då och då i grupperna!
Ni kan fråga vilka som har med sig något att stoppa i sig direkt efter träning, t.ex. banan.


Anja Näslunds föreläsning var enbart för ungdomarna men nedan har hon summerat sin presentation.


Några saker som kan vara bra att summera in:

  • När man växer som mest i puberteten är det inte ovanligt att få ont, till exempel i knäna (det som kallas schlatter). Det är klokt att träna mer skonsamt under åren man växer, och ta bort rörelser som gör ont/mycket ont. Att träna varierat är jätteviktigt.
  • Under åren vi växer som mest är det naturligt att kroppen glömmer saker den tidigare kunnat. Det är en ny kropp varje träningspass, och den kroppen har aldrig tränat friidrott förut. Därför kan man både behöva backa i svårigheter och lära om saker man tidigare kunnat. All koordinationsträning är bra träning i denna ålder.
  • Det är viktigt med sömnen, och även om det kan vara svårt att somna på kvällen för att hjärnan är inställd på vakenhet så är det viktigt med samma rutiner vardagar och helger. Om träning ligger på morgonen/förmiddag bör tränarna ha ett lugnare upplägg då man i denna ålder kan vara tröttare för morgonen.
  • Det är normalt att fundera på vem man är och att vara ledsen ibland och glad ibland. Men om man är ledsen flera veckor i sträck, eller om man tycker att man är en dåligt person  eller kanske till och med tänker att man inte vill leva är det viktigt att prata med en vuxen, det är vanligt men inte normalt att må så. Då kan man prata med någon i skolan, sin tränare eller sina föräldrar.
  • Jag tipsade också om följande webbadresser www.umo.se, www.tjejzonen.se; www.killfrågor.se, www.bris.se
  • Till tränarna vill jag också tipsa om att Bris har en stödtelefon bara för idrottsledare som är oroliga för ett barn finns på 077-440 00 42

 
Våra sociala medier
Stolt arrangör av
Klubbsponsorer
Partners